Christoph Waltz

Hani bazen sorulur ve ânında cevaplanır ya:
“En iyi sinema oyuncusu kimdir?"
ben böyle toptancı soruları doğru bulmam, pek de yanıtlamam. Böyle değerlendirmeler görecelidir. Belli rolleri veya tipleri belli oyuncular daha iyi oynarlar -falan. Ama herkesin gönlünde, kendine göre gizli bir aslan yatar. İçinizden "gene de en iyisi şudur” dersiniz...
Erkek oyuncular arasında benim gönlümde bir Robert De Niro aslanı yatardı. Galiba 1984’de Sergio Leone’nin çektiği “Once Upon a Time in America” (Bir zamanlar Amerika) adlı italo-gangster filminden sonra bu kanıya vardım. böyle kesinlikler çabuk oluşmaz bende. De Niro gözümde, çevirdiği hamburgerci tipi vasat aile komedileriyle bitti. Son on yıldır da -açıkçası gözümde böyle yüksek kalitede sinema aktörü yoktu.
(Kim? Tom Cruise  mu, yoksa Bradd Pitt mi? kuşkusuz Hayır.)
Sonra birgün Quentin Tarantino 'nun “Inglorious Basterds” filmini seyrettim ve Alman bir arkadaşımın deyimiyle, "Çenem yere düştü”, ağzım açık kaldı. Daha önce sinemada hiç görmediğim Christoph Waltz adlı Avusturyalı bir oyuncu, son on yıldır standart olmuş orta karar oyunculuğu bir anda kaldırıp atıyordu. Filmde Nazi subayı Hans Landa diye “neşeli” (yani bir tür kara mizah/hiciv sahibi) , “kültürlü" (yani ukala) bir tipi öyle başarıyla oynuyordu ki, adeta yeni bir “kötü adam tipi” de yaratıyordu -nitekim kendisiyle yapılan söyleşilerde bu tipin geliştirilmesinde kişisel katkılarının olduğu da görülüyor. Walz, filmin tamamında, diğer oyuncuların biteviyeliklerinden daha farklı bir kişilik olarak da göze çarpıyor -ki üzerinde düşünmeye değer.
Christoph Waltz, bu rolü için Golden Globe ödülü yanında bir de Oscar ödülü aldı ki benim için özel bir önem taşıyor. Waltz, 1962’de Oscar alan Alman Maximilian Schell’den sonra bu ödülü alan ikinci Alman (aslında Avusturyalı) oyuncu. Schell'i ünlü "Topkapı" filminden hatırlayacaksınızdır.
Geçtiğimiz günlerde Tarantino'nun son filmini gördüm. Orada Alman bir kafa avcısı kovboyu oynuyor. Italo-Western tadındaki “Django Unchained” filmini herkese öneririm. bu filmle ve Waltz’la ilgili yeniden yazmayı düşündüğüm için, oyuncunun ve canlandırdığı tiplerin, bu tiplere yaklaşımının türüne ve tarzına girmiyorum. Ama şurası kesin: Yeniden içimden, “en iyi oyuncu odur” dediğim biri var. Ve o oyuncunun adı Christoph Waltz.