Kötü Cowboy Lee Van Cleef

Ben bu adamı ilk Red Kit'te görmüş olabilirim...
Büyük çizgi romancı Morris, onu bir kafa avcısı olarak çizmiştir. Bir karikatür olarak aslından daha iyi rol yaptığını söylemeliyim! Burnu, bakışları, hin gülüşleri, onu benzersiz kılar. Bence gelmiş geçmiş en iyi kötü kovboy oyuncularından ikincisidir (en iyi kötü kovboy Klaus Kinski'dir elbette).
1925'de Amerika'da New Jarsey'de doğan bu adam, bürolarda çalışırken, kafayı bozup gezici tiyatrolarla torne turne dolaşmasaydı, belki kendisini asla bir filmde görmeyecektik. Lee Van Cleef, en başında da bir kovboy filminde oynar zaten. Onu keşfeden, Oscar ödüllü bir rejisör: Stanley Kramer.
Lee Van Cleef, 1952'de çevrilen "High Noon" adlı siyah-beyaz filminde, bir haydutu oynuyor. Ama Gary Cooper'ın oynadığı bu film o kadar güzeldir ki, daha sonra "dünyanın en iyi filmleri" listelerinde de yerini almıştır. Ben bu filmi, Lee Van Cleef'in İtalo-Western'lerini gördükten sonra seyrettiğimden, onu çok iyi izlemiştim, aklımda kaldı.
1960'lı yıllar boyunca çeşitli televizyon dizisinde oynayan Lee Van Cleef'i, gene bir kovboy rolünde oynatmayı, ünlü İtalyan yönetmen ve Italo-Western'in babası sayılan Sergio Leone düşünüyor. "Bir Avuç Dolar" filmini bilmeyen, görmeyen var mıdır? (Per qualche dollara in plu) Clint Eastwood'un parladığı film. Ama ben onu en çok "İyi, Kötü ve Çirkin" filmindeki kötü adam Sentenza rolünde beğenirim. (Il bono, il brutto, il cattiva) Ve 1969 ve 1971'de iki "Sabata" filminde de oynayıp, 1970'lerde bozkırlardan ayrıldı. Ben onun yeni filmlerinin peşinden koştum ama Lee Van Cleef çok sonraları, ikinci sınıf Ninja filmlerinde yeniden göründü. Saçları iyice beyazlamış, başında saç kalmamıştı. Karizması yerindeydi, ama ona düz Ninja kılıcı değil, kovboy tabancası yakışıyordu.
Lee Van Cleef, 1989 yılında Kaliforniya'da hayata gözlerini yumdu ve onunla birlikte unutulmaz bir karakter de beyaz perdeden çekildi. Ama yarattığı tipler ölümsüz. Sentenza'yı yeniden seyrederken onu andım...