Twitter'ın psikopatları, 'Dissozial/dissocial' insan türü...

140 Karakterle meramını anlatmak, kısalığı seven biri olarak beni çok çabuk mestetti. Galiba Kasım-Aralık ayından beri Twitter kullanıyorum, birçok dost ve arkadaş kazandım, bu mekanı çok ilginç buluyorum -tabii yalnız ben bulmuyorum, başkaları da ilginç buluyor...
Bu dinamik ortamda çok renkli kişiler var (kişilik bozukluğu olanlar da). Anında haberleşilebiliyorsunuz, anında gruplar kurulabiliyorsunuz, sansür yok. Bu mecrada psikopatlar da var ama!
Ve Twitter'a sadece bu nedenle -yani psikopatları incelemek için- takılanlar da var. Bu haberi, Twitter'daki yeni arkadaşlarımdan birinden aldım ve Türk okurlara da duyurmak istiyorum. Haber, ünlü internet dergisi Wired'da yayımlanmış.
Twitter'daki bu psikopat türüyle ben de tanıştım. Bir oturuşta bana 45 Twitt atanından, bayrak sallayanına ve "asacan kesecen, bak o zaman böyle konuşuyorlar mı" diyenine kadar, bir fikre taraftar olmanın ötesinde hasta bir yerde duranlar...
İşte burada, onların durdukları yeri konuşuyoruz -kısaca...
Konu, bilimsel bir araştırma aslında...
Olay oldukça masum bir şekilde başlamış. New Yorker Cornell University, suça meyilli insanların dili hakkında kapsamlı bir bilimsel araştırma yapıp yayımlamış. Araştırmaya göre, "suça meyilli olanlar, kullandıkları dilden, daha suç işlemeden anlaşılabilirler"miş. Bunu saçma bulan başka bilim adamları, "Yok öyle değildir o" peşin hükmünün hakim olduğu bir yerden yola çıkıp, 80 ülkeden 3000 Twitt yazarının üç milyon Twitt'ini incelemişler. Florida Atlantic University adına yayımladıkları bilimsel araştırmada, "üzgünüz, Cornell University araştırması maalesef doğrudur" gibi bir sonuca varmışlar. Bu sonuç da tartışmalı belki ama, Twitt yazanların ve Twitt'leri çok okunanların daha iyi bileceği üzere, sahiden de -belgeli- bir psikopat tipi varmış Twitter'de. Bilim adamları, araştırdıkları kişilerden 41'ini arayıp bularak bunların üzerinde bizzat yaptıkları araştırmalarda, bu tiplerin sahiden de psikopat olduğunu kanıtlamışlar...
Peki Twitter'daki psikopatları nereden anlarsınız?
Ben araştırmada ortaya çıkan psikopat özelliklerine daha yakından bakayım dedim.
(Twitter'daki psikolog dostlarımın affına sığınarak yazayım :)
Bu psikopat özelliklerden ilki ve bence en önemlisi, bir güvensizlik ve antisosyallik türü olan 'Dissozial/dissocial'lik. Latince kökenli bir laf:
Psikologların deyimiyle 'Dissozial/dissocial' tiplerin gizli amentüsü, "Her koyun kendi bacağından asılır" sözü, istediğin hedefe ulaşmak için her yol mübahtır anlayışıdır. Ben geçen hafta bir çay bahçesinde, Türkiye'deki hakim mantalitenin artık bu olduğunu övünerek anlatan birini hayretle dinledim. Adam, çınar gölgesinde hem bu psikopatlık türünün "nimetleri"nden bahsediyor, hem de çayını yudumluyordu -ve ben bu hasta kafanın bilimsel bir adının olduğunu, bir psikopatlık ifadesi olduğunu henüz bilmiyordum, Twitter'daki dostlarım sayesinde yeni öğrendim!
'Dissozial' kişilik bozukluğu, dünyayı bir Cangıl, vahşi bir orman olarak görür ve orman kanunun uygulanması gerektiğini düşünür. O buna hazırdır! Bu düşünce bozukluğuna göre, insanın verdiği sözü tutması gereksizdir, yalan söylemek ve aldatmak kötü birşey değildir. "Bana haksızlık edildi, ben de haksızlık edebilirim, hem de hangi yoldan olursa olsun. Diğerleri zayıf, kendilerine daha iyi davranılmasını hak etmiyorlar. Diğerlerini itip kakmasam, onlar beni itip kakar. Bu yolda herşeyi yaparım, cezalandırılmamak için de herşeyi yaparım. Başkalarının benim hakkımda ne düşündüğü umurum olmaz (aslında umuru olur, ama böyle der). Birşeye sahip olmak için istisnasız herşeyi yaparım. Nasılsa herşeyi elde edeceğim, cezalandırılmadan da yırtacağım, o halde endişelenmeme de gerek yok."
Yukarıda yazdığım özellikler, bir psikolojik bozukluk türüdür -yeniden hatırlatayım. "Felsefe" falan değildir yani...
(Psikolog Gert Kowarowsky'nin tanımından)
Twitter'daki psikopatların diğer özellikleri arasında narsizm (kendine aşırı hayranlık duymak) var. Her lafının başında "Ben" diyen ve kendini aşırı beğenen tipler, tehlikeli sulardalar! Araştırmacılar, siyasi alanda da Makyavelci tavırları savunup duranların, psikopat olduklarını saptamış -ve iyi de etmişler. Abartılı duygusal Twitt'ler atarken birden kırılıp ağzına geleni söyleyen tiplerin de psikopat olduğunu saptamışlar. Psikopatların bir nefret dili seçtikleri ve bir konuyu gerekçelendirmek yerine sövmek veya aşağılayarak karşılık vermeyi seçtiklerini görmüşler. Ha bir de abartılı yazımlar kullanıyorlarmış. Mesela aşağılarken sözcükte bir "a" harfi yeterliyken, ondan beş-on tane birden yazıyorlarmış. Bilim adamları bu uzatılmış laflara, "dolgu sözcükler" de diyor ve bir psikopatlık işareti sayıyor.
Psikopatların şiddete eğilimli oldukları ve toplum sağlığı için onların önceden saptanması gerektiğini öneren Amerikalı bilim adamlarına buradan kocaman gülümsüyoruz ve onları Türkiye'ye davet ediyoruz.