"Ramsch" diye bir şey...

Türkçe nasıl bir karşılığı vardır pek bilemedim, ama "Kelepir" kitapçılarında satılan kitaplarıa "Ramsch" diyoruz mesela...
Yani basılmış, satılmamış, kötü, yayın evinin hayal kırıklığı, ucuzcu kitapçılara düşmüş kitap...
Avrupa'da, ucuz edebiyat satan, "Ramsch" kitapları allayıp pullayıp yeni kitap kapaklarıyla yeniden piyasaya süren kitapçılar vardır. Bu dükkanlarda kitabın yanı sıra kahve, saat, kolye, ucuz plastik Çin saatleri falan da alabilirsiniz...
Pırıl pırıl kitapların üzerinde "indirimli fiyat" yazısını görürseniz, bunlar da "Ramsch" sınıfından kitaplardır...
"Ucuza kitap satıyoruz" diye övünen Ramsch-dükkanları, aslında ucuz kitap değil, kötü edebiyat satarlar. Ve serbest piyasada asıl mesele para kazanmak olduğundan, size kötü edebiyatı bu yolla pazarlarlar...
Bu notu buraya düşmemin nedeni, iPad'den elektronik kitap okuyan biri olarak, "Ramsch" olayının elektronik kitap piyasasında çok daha tehlikeli, edebiyatın kendini tehdit eden bir boyuta doğru ilerlemesi...
Gutenberg'den beri kitap kültürünün en çok yer ettiği Avrupa'da bile giderek yeni bir "Ramsch" anlayışı kabul görüyor, hatta edebiyatı itip kendine yer açıyor...
Amazon kitap pazarı, internetten kitap satan en büyük "dükkan" olarak, yayıncılık piyasasına da girdi. Amazon'un "Kindl" adlı kitap okuma aracına neredeyse bedavadan konup, bedava internetle kitap indirirken, kağıt kitap versiyonuna verdiğiniz paradan daha azını bayılınca seviniyorsunuz sevinmesine de... Şöyle bir durum var:
Bu piyasaya, inanılmaz ölçülerde "Ramsch" kitap sürülüyor aynı zamanda. Zaten ucuz olan kitapların arasında dikkati çekmeyebiliyorlar...
Amazon, bir yayınevi de kurup, yazarlara iki tıkla kendi kitaplarını elektronik kitaba çavirme imkanı, satış rakamlarını internetten takip imkanı ve kitap satışından daha fazla (yüzde miktarı) para sununca, yayınevi bulmakta zorlanan yazarların yıldızı haline geliyor...
Kitabı yazıyorsunuz, grafiker bir kapak yapıyor ve internetten elektronik kitap olarak piyasaya sunuluyorsunuz. Satılmadı... Bu kez aynı kitabın adını ve kapağını değiştirip yeniden piyasaya sunuluyorsunuz. Taa ki tutuncaya kadar!.. Okur tarafından nasıl tutulduğunu da kendimden örnek vereyim: Kitabın kapağı çok güzel... Kitabı tanıtan o birkaç satır iyi yazılmış...
Hemen alıyorsunuz...
Ama kitabı okumaya başlayınca, bir "Ramsch" aldığınızı anlıyorsunuz -çünkü kötü, amatörce yazılmış...
(Hele -benim gibi- kitabın optiğine de bakıyorsanız, hayal kırıklığı yaşamak şart oluyor!..)
Kendi satış listelerini belirleyen Amazon gibi yeni kurumlar, "Ramsch"ı olağanlaştırıyor. Bir tarihe sahip eski ve iyi yayınevlerini iflasa sürüklüyor ve iyi edebiyatı vuruyorlar...
İşin kötüsü, kitaplarını Amazon ve benzeri siteler üzerinden satan yayınevleri, gidişat karşısında susuyor...
İyi edebiyatın bozulup "Ramsch"ın yaygınlaştığı bir ortama anlayış göstermek mümkün değil...
İyi edebiyat sayesinde oluşan edebi zevk, insan ruhunun gelişmesi için elzem...